دکتر رسول قجر

انتظارات ملت از مجلس یازدهم

سرانجام منتخبان مجلس یازدهم در بهارستان مستقر و بر صندلی‌های قوه مقننه تکیه زدند. نمایندگانی که با انبوهی از شعارهای رنگارنگ تبلیغاتی و وعده‌های انتخاباتی موفق به کسب رای اعتماد مردم شده‌اند و امیدها و توقعات فروانی را برای موکلین خویش در حوزه‌های انتخاباتی بوجود آورده‌اند. اکنون در میدان عمل باید نشان دهند که چند مرده حلاج اند.
کد خبر : 1510
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1399 - 19:04
انتظارات ملت از مجلس یازدهم

 

سرانجام منتخبان مجلس یازدهم در بهارستان مستقر و بر صندلی‌های قوه مقننه تکیه زدند. نمایندگانی که با انبوهی از شعارهای رنگارنگ تبلیغاتی و وعده‌های انتخاباتی موفق به کسب رای اعتماد مردم شده‌اند و امیدها و توقعات فروانی را برای موکلین خویش در حوزه‌های انتخاباتی بوجود آورده‌اند. اکنون در میدان عمل باید نشان دهند که چند مرده حلاج اند.

 

واضح و مبرهن است کشور ما امروز در یکی از حساسترین دوران تاریخ خویش قرار دارد. در بعد اقتصادی، ارزش پول ملی ما به کمترین میزان، تورم به بالاترین میزان، قدرت خرید مردم خصوصا قشر مستضعف به کمترین مقدار و نرخ بیکاری به بالاترین میزان خود حداقل در طی سالهای اخیر رسیده است.

 

انتشار اخبار هر روزه افشای فساد گسترده مالی و رانتخواری، پدیده آقازاده‌ها و ویژه‌خواری و …. باعث نارضایتی مردم شده و شاید بیشترین‌ نارضایتی مردم در همین زمینه است.

 

در بعد سیاست خارجی، تشنج با همسایگان و کشورهای بزرگ و صنعتی افزایش یافته و برجام با خروج آمریکا(و وضع شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم ها برعلیه کشورمان) و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خویش به توافقی کم ارزش و دست و‌ پاگیر تبدیل شده است، اگرچه از دستاوردهای بخش‌های مختلف کشور و پیشرفت‌ها نیز غافل نیستم و قصد سیاه‌نمایی ندارم.

 

با بررسی وضعیت موجود، توجه به نظرات کارشناسان و مردم، مهمترین انتظارات از مجلس جدید را می‌توان در بیست بند زیر دسته بندی نمود:

 

۱- بازنگری اساسی در قوانین و حذف یا اصلاح قوانین دست و‌ پاگیر و غیر مفید و تصویب قوانین به‌روز، مفید و موثر در جهت اداره کشور بر اساس شرایط روز و مقتضیات زمان

۲- انجام تغییرات پایه‌ای در روش بستن بودجه دولت و انجام اصلاحات اساسی در این امر و شفاف سازی کامل در زمینه بودجه دستگاههای مختلف

۳- ایجاد بستری مناسب جهت تعاملات اقتصادی مفید با کشورهای خارجی و خصوصا کشورهایی که هم اکنون تراز بازرگانی ما با آنها منفی است.

۴- برخورد با پدیده دلالی بانک‌ها در اقتصاد که باعث تشدید تورم‌ و افزایش قیمت‌ها از جمله در بازار ارز، سکه، زمین و مسکن و …شده است

۵- تصویب قوانین کارآمد جهت برخورد با تولید یک شبه پول و اجرای دقیق قانون ” از کجا آورده اید ؟”

۶-تصویب قوانین جهت ایجاد سیستم کارآمد برای خلق و اخذ درآمدهای مالیاتی و توزیع مناسب آن

۷- کوچک‌سازی دستگاههای دولتی و کاهش هزینه‌های سرسام آور آنها

۸- ایجاد بستر مناسب جهت ایجاد درآمد پایدار و خصوصا درآمد ارزی برای شرکت‌های دولتی و سودده نمودن آنها ( در حال حاضر اکثرا زیان‌ده بوده و یا حداقل سودده نیستند)

۹- ساماندهی سیستم یارانه و خصوصا در بخش انرژی

۱۰- ساماندهی بازار ارز و امور ارزی و ایجاد سیستم نظارتی کارآمد در بحث تخصیص ارز جهت وارادات و بخش تولید

۱۱- ساماندهی، تقویت و کارآمد نمودن وظیفه مهم مجلس در بخش تحقیق و تفحص از دستگاههای دولتی و غیر دولتی

۱۲- خلق سیستم قوی جهت نظارت و جلوگیری از ایجاد رانت‌های اقتصادی و سیاسی و ایجاد سیستمی مناسب جهت برخورداری عادلانه مردم از تسهیلات بانکی

۱۳- نظارت قاطع بر کلیه قراردادهای بزرگ اقتصادی با شرکت های خارجی تا مشکلاتی نظیر قرارداد توتال و ….پیش نیاید .

۱۴- نظارت قوی بر رفتار نمایندگان و‌ جلوگیری از تشکیل جزیره‌های اقتصادی در بین‌ نمایندگان‌

۱۵- تقویت نظام‌ آموزش مدیریتی و ایجاد بستر لازم جهت شایسته سالاری در انتصابات مسئولین و مدیران و مقابله با انتصابات فامیلی و رابطه سالاری

۱۶- ایجاد قوانین موثر برای برخورد با پدیده قاچاق کالا و مواد مخدر

۱۷- حرکت در جهت کاهش تنش با تقویت دیپلماسی خارجی از طریق تصویب قوانین کارآمد، تعامل و حمایت از دستگاه دیپلماسی و تقویت روابط با مجالس دیگر کشورها

۱۸- ایجاد بستری مناسب با رفع مشکلات در بخش کار و اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و افزایش قدرت خرید مردم

۱۹- تصویب قوانین مفید و رفع مشکلات در بخش فرهنگی جهت ایجاد شور و نشاط در بین مردم خصوصا جوانان

۲۰- تقویت پول ملی

 

بدیهی است در این راه ‌وحدت، انسجام‌ و همدلی همه جناح‌ها و نیروی‌های دلسوز کشور و پرهیز از باندبازی در پیشبرد امور و کاهش مشکلات لازم و ضروری است.

 

امید است در سایه تلاش و کوشش صادقانه و خالصانه قوای سه گانه و در سایه رهبری معظم انقلاب، شاهد حرکت در راستای ایرانی آباد و پیشرفته با افزایش سطح رفاه و رضایت مردم عزیز و شریف کشورمان باشیم.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید مینایی سه شنبه , ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۹:۲۲

مطلب استاد معظم جناب دکتر قجر بسیار جامع و کامل است از خواندن ان لدت بردم بدیهی است که ایشان علاوه بر تسلط در بحث فنی و مهندسی نفت ؛ در بحث های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی هم صاحب نطر هستند .
ولی لازم است بگویم من و امثال من هیچ امیدی به این نمایندگان و این‌مجلس نداریم و بعید میدانیم در وضع مملکت ، تغییر انچنانی صورت پذیرد .