سید طالب کشاورززاده

افزایش کارایی و توسعه کمی و کیفی در روابط عمومی پتروشیمی مارون

روابط عمومی زمینه را برای بستر سازی جهت رسیدن به اهداف و تحولات و مشارکت عمومی و راهبردهای تازه فراهم می‌کند و هدف نهایی آن این است که طرز تلقی و دیدگاه جامعه را نسبت به هر موضوع و مسئله‌ای مثبت کند و جهت دهد و در واقع زمینه همکاری و مشارکت عموم کارکنان را فراهم کند.
کد خبر : 2969
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 23:14
افزایش کارایی و توسعه کمی و کیفی در روابط عمومی پتروشیمی مارون

از قدیم روابط عمومی را چشم، گوش و زبان گویای یک سازمان می‌دانستند، ولی امروزه، از روابط عمومی به‌عنوان مغز متفکر یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

با این حال، در بعضی از سازمانها و مدیریتها روابط عمومی بعنوان یک واحد سازمانی قوی دیده نمیشود و کارکنانی که در برخی از شرکت ها و سازما‌نها کارایی لازم را ندارند در روابط عمومی به کار گماشته می‌شوند که فقط عکس بگیرد و پوستر بچسباند.

 

 

اما در پتروشیمی مارون و بعد از انتصاب دکتر امین امرایی بعنوان مدیرعامل این شرکت، نگاه ویژه‌ای به واحد روابط عمومی گردید و به همین دلیل از نظر مدیر عامل محترم انتخاب یک مدیر روابط عمومی متخصص و باتجربه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

 

 

در آن زمان دکتر امرایی طی حکمی دکتر بابک ممبینی که از تجربه و تخصص بالایی برخوردار بود، را بعنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پتروشیمی مارون منصوب کرد، دکتر ممبینی توانست با خلاقیت و استراتژی مناسب برای ارتباط با عموم کارکنان و با تشکیل یک تیم روابط عمومی قوی، این واحد را از دیگران متمایز نماید.

 

 

کارکنان روابط عمومی پتروشیمی مارون و در راس آن مدیر محترم روابط عمومی جناب آقای دکتر ممبینی، شاخصه‌های خلاقیت در ارتباطات؛ توانایی ایجاد و حفظ روابط خوب با کارکنان، رسانه‌ها و مشتریان؛ تعامل مؤثر و مثبت با دیگران، آشنایی با استراتژی‌ها و روش‌های مدیریت رسانه‌های اجتماعی و همچنین توانایی مدیریت بحران مخصوصا مدیریت بحران در فضای مجازی را در مواقع ضروری دارا می‌باشند.

 

دکتر ممبینی و تیم همراهش در روابط عمومی در هماهنگی با بخش‌ها و واحدهای مختلف شرکت برای ارتباط با رسانه‌ها، کارکنان و عموم جامعه نقش فعالی دارد. این واحد به عنوان مهندس توافق و تفاهم، نقش راهبردی در شرکت دارد به طوری که یک روابط عمومی کارآمد(تخصصی و کارشناسی) می‌تواند شرکت یا سازمان را در جامعه مورد اقبال، محبوبیت و رضایت افکار عمومی قرار دهد.

 

امروزه کشورمان به‌واقع در شرایط کاملاً متفاوت‌تری نسبت به گذشته به سر می‌برد؛ شرایطی که دقیقاً دشمنان با ابزار رسانه سعی دارند نه‌تنها دستاوردهای نظام را انکار کنند، بلکه می‌کوشند با سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی برخی مشکلات، همه بخش‌های کشور به‌ویژه حوزه صنعت و اقتصاد کشور را ناکارآمد نشان دهند.

 

 

دکتر امین امرایی آذرماه سال ۱۴۰۱ در اجلاس سراسری روابط عمومی‌های صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه با تعمق در بیانات مقام معظم رهبری می‌توان دریافت که خط حمله دشمن از نظر معظم له، انقلاب در رسانه‌ها تعریف شده است، افزود؛ یکی از مهم ترین بخش‌هایی که وظیفه مقابله با خط مقدم جبهه دشمن را دارد، روابط عمومی‌های صنعت پتروشیمی هستند و با جهاد تبیین می‌توان ابهام آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی را پاسخ داد. همچنین در ایجاد و تقویت فرهنگ توسعه و بازآفرینی فرهنگی، روابط عمومی‌های صنعت پتروشیمی باید نقش ماندگار خود را ایفا کنند. بنابراین ضروری است در مدیریت روابط عمومی‌ها با همگرایی، هم‌اندیشی و هم‌افزایی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی برای اعتلای همه جانبه کشور تلاش کرده تا علاوه بر تبیین‌گری و تحلیلگری، آینده‌نگر نیز باشیم.

 

 

اهمیت و نقش روابط عمومی

 

نقش و ضرورت روابط عمومی مدرن در دنیای امروز به روشنی مشهود است. در کشور ما نیز اهمیت حوزه روابط عمومی و ارتباطات روزبه‌روز بیشتر مشخص شده و تجربه سال‌های اخیر و چالش‌های به‌وجودآمده در پتروشیمی مارون نیز نقش ویژه کارکنان روابط‌عمومی شرکت را برای همگان عیان ساخته است. پیش از این روابط عمومی‌ها را واحدی هزینه‌بر در سازمان‌ها قلمداد می‌کردند، اما امروز به‌جرئت می‌توان گفت روابط عمومی به‌ویژه در شرکت مارون یکی از ارکان اصلی شرکت است.

 

با توجه به اینکه ما در عصری زندگی می‌کنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده‌است و هر بیست ماه یک بار میزان دانش و آگاهی انسان‌ها دو برابر می‌شود، به هر میزان که شرکت‌ها و سازمان‌ها با کارکنان و افراد پرسشگر و کنجکاو و حساس و علاقه‌مند به کسب اطلاعات از طریق فعالیت‌های روابط عمومی به صورت دو طرفه یا دو سویه و با استفاده از ابزار و ادوات ارتباطی مختلف و گوناگون (شفاهی و کتبی و دیداری و شنیداری) به ارتباط که تعریف خلاصه آن یعنی مبادله اطلاعات و اخبار به منظور هدایت رفتار انسانی است بپردازد و به نقش و اهمیت آن آشنا باشند همانا مشارکت و همیاری و انسجام اجتماعی و در نتیجه پیشرفت و توسعه و بهره‌وری و موفقیت‌های روزافزون را به‌ دست خواهند آورد. نکته آخر اینکه شهرت و اعتبار یک شرکت یا سازمان را می‌توان به نوعی نتیجه و حاصل فعالیت‌های ارتباطی یا روابط عمومی درون‌سازمانی آن دانست. چون روابط عمومی یعنی پل، پل ارتباطی، پل پیوستگی، پل پذیرش، پل ادراک و پل یکپارچه بودن وحدت میان مردم با یکدیگر و میان دستگاه‌هایی که با مردم سروکار دارند.

 

 

در مجموع روابط عمومی یک کار مدیریتی است که با ایجاد حفظ حقوق همکاری متقابل میان شرکت و مدیریت و عموم کارکنان و دیگر مسئولین در جهت اهداف سازمانی شرکت کمک می‌کند و پیوسته از نظرات کارکنان و کارگران آگاه و نسبت به آنها پاسخگوست و مسئولیت مدیر را برای خدمت درجهت منافع عموم تعریف و تاکید کرده و آن را یاری نموده و تغییرات سازمانی را پذیرفته و به نحو موثر آن را به خدمت می‌گیرد.

 

 

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.